alt
alt
Amsterdam
alt
Art at Site 	www.amsterdamart.info	Jeroen	Henneman 	De Schreeuw
Artist:
Title:
Year:
Adress:
Website:

Jeroen Henneman

De Schreeuw

2007
Oosterpark
Website

See what comes with an iconic sculpture
In my essays it’s my intention to let artwork and its environment speak for itself, without taking into account what is written about it or what preceded the work. With an artwork like De Schreeuw (The Scream) by Jeroen Henneman this is impossible. The reason for the work of art is still influential in the Dutch society: the murder of Theo van Gogh and the cry for peace and respect.
But still I will make an effort to let the artwork speak for its own, and try to exclude the historical backgrounds. I shall concentrate on the shape, the materialization and the posture of the sculpture. The form consists of a number of silhouettes that forms a plaque. A silhouette is as simple as effective: it uses the outer rest shape. The outer shape of the silhouette of a screaming person; this is obvious and everyone will recognize this at a glance.
The screaming person has general characteristics (has a "perfect" but no particular nose, chin, neck etc.). The inner line is a line of a more characteristic person with a long nose that engages deeply between the eyes. This person seems still to look upwards. Some of the silhouettes between the inner and outer line have deformations, but to me it’s not clear what these are expressing. The logic of the 'transitions' between the 'perfect' crying and the 'characteristic' silent silhouette is not clear to me.
The materialization consists of a shiny material with sharp edges. Because of the sharpness of the edges, the silhouettes are clearly visible. The plaque that is formed by the silhouettes is not disturbed because of the use of thin lines between the silhouettes. The plaque feels cold and hard and seems to be made by a machine. This seems to contradict with the evocation of the silhouette of the screaming person, namely an intense sadness that is expressed spontaneously.
The artwork is standing in an environment with lawns and ancient trees. It’s placed in the grass at some distance from the hardening, so it evokes stillness to me and it looks like a grave monument. If it would stand on a pedestal and placed on a square it would be more a memorial monument.
De Schreeuw (The Scream) by Jeroen Henneman refers to a trauma in the Dutch society and for that reason alone, the artwork is known to many people. The design is simple, the materialization does not fit with the evoked feeling and the posture could fit more to function of the artwork.
Vertaling
Wat er komt kijken bij een iconisch beeld
In mijn essays neem ik mij voor om alleen het kunstwerk en diens omgeving te laten spreken maar geen rekening te houden met hetgeen er over geschreven is of wat eraan vooraf ging aan het werk. Bij een kunstwerk als De Schreeuw van Jeroen Henneman is dit onmogelijk. De aanleiding tot het kunstwerk is namelijk nog steeds ingrijpend voor de Nederlandse samenleving: de moord op Theo van Gogh en de schreeuw om vrede en respect.
Toch wil ik een poging doen om het kunstwerk op eigen kracht te laten spreken, en de historische achtergronden buiten beschouwing te laten. Ik kijk naar de vorm, de materialisering en de opstelling van het sculptuur.
De vorm bestaat uit een aantal silhouetten die tezamen een schijf vormt. Een silhouet is net zo eenvoudig als effectief: het maakt gebruik van de restvorm. De buitenste vorm van het silhouet is dat van een schreeuwende persoon; dit is overduidelijk en dit zal iedereen in één oogopslag zien.
De schreeuwende persoon heeft algemene kenmerken (heeft een ‘perfecte’ maar daarom geen bijzondere neus, kin, hals of dergelijke). De binnenste lijn is van een meer karakteristieke persoon met een lange neus die diep tussen de ogen aangrijpt. Deze persoon lijkt stil naar boven te kijken. Een aantal van de silhouetten tussen de binnenste en buitenste lijn heeft vervormingen, zonder dat mij duidelijk is wat hierdoor uitgedrukt wordt. De logica van de ‘overgangen’ tussen de ‘perfecte’ schreeuwende en de ‘karakteristieke’ zwijgende silhouet is mij niet duidelijk. De materialisatie bestaat uit een glanzend materiaal met scherpe randen. Door de scherpte van de randen zijn de silhouetten goed zichtbaar. De schijf die gevormd is door de silhouetten wordt niet verstoord doordat de lijnen dun zijn tussen de silhouetten. De schijf komt op mij over als koud en hard en lijkt machinaal gemaakt te zijn. Dit lijkt haaks te staan op het gevoel dat de silhouet van de schreeuwende persoon oproept, namelijk een intens verdriet dat spontaan geuit wordt.
Het kunstwerk staat in een omgeving met grasvelden en oude bomen. Doordat de sculptuur geplaatst is in het gras op enige afstand van de verharding, roept het bij mij verstilling op en lijkt het een grafmonument te zijn. Als het geplaatst zou zijn op een sokkel en op een plein zou het eerder een herdenkingsmonument zijn.
De Schreeuw van Jeroen Henneman verwijst naar een trauma in de Nederlandse samenleving en alleen al daarom is het kunstwerk bij veel mensen bekend. De vormgeving is eenvoudig, de materialisatie past niet bij het gevoel dat het kunstwerk oproept en de opstelling zou gezien de functie van het kunstwerk anders kunnen.
www.artatsite.com

Vergelijking met andere werken
Geen kunstwerk waarmee vergeleken wordt heeft een dergelijke impact.
Een groot aantal kunstwerken zijn in de uitwerking beter geslaagd, zoals De Kus, eveeens van Jeroen Henneman (Amsterdam, zie picture 1, meer informatie).

Het beeld Georg Elser van Ulrich Klages (Berlijn, zie picture 2, meer informatie) en het fontein van Bas Lugthart (Groningen, zie picture 3) hebben opvallend veel gelijkenissen, met het verschil dat zij minder beladen zijn.

Translation:
www.artatsite.com:
Form
The Scream by Jeroen Henneman has a classic shape. Many works show such a line, also as a human profile. Special is that a large number of slightly different profile-lines run closely together. The lines are not all of them quite effective. In my opinion, the centre of the artwork is to high and the artwork seems to fall.
Material
The image is made by galvanic steel, has a smooth surface and has sharp edges. To express a raw emotion this surface could have been more tactile. Maybe the artist chose the smoothness to express a need for security and stability.
Location
The artwork is placed in memory and near the site of a murder, at a time that the society lived in fear of terrorism.

Impact
The work expresses a social drama and the need for safety.
The statue is of great social significance, is a cry for peace and an indictment of violence. People express this side by side, together as being one person.

Compared with other works
The artwork to compare withm, don't have a similar impact.
A large number of works are more successful in elaboration, such as The Kiss also by Jeroen Henneman (Amsterdam, see picture 1 more information).

The statue Georg Elser, by Ulrich Klages (Berlin, see photo 2 more information) and the fountain by Bas Lugthart (Groningen, see picture 3) have striking similarities, with the difference that they are less loaded.
at at site
at at site
at at site
Picture 1
Picture 2
Picture 3
www.buitenbeeldinbeeld.nl:
Het beeld herdenkt de filmmaker en columnist Theo van Gogh. Het verbeeldt het profiel van Van Gogh, in zes frames gaat een gesloten mond over in een stille schreeuw. Het is bedoeld als symbool voor de vrijheid van meningsuiting. Van Gogh werd in november 2004 door een extremistische moslim vermoord in de Linnaeusstraat, op steenworp afstand van het Oosterpark, de plek waar het beeld staat.
De opdracht was een beeld te ontwerpen rond het thema cactus: het kunstwerk moest ‘prikkelen’. Henneman: “Met een cactus doe je Theo onvoldoende recht, dat prikkelen was maar een klein detail van hem.” Het eerste beeld dat de beeldhouwer voor ogen kwam was een engel die Theo van Gogh de mond snoert. De vrijheid van meningsuiting moest centraal staan in het monument vond Henneman. Een ander idee dat hij uitwerkte was een achterovervallende figuur die zich aan zijn fiets vastklampt. Daaruit ontstond een achterovervallend figuur, weergegeven in strakke lijnen met zowel aan de onderkant als de bovenkant een gezicht. Voor een presentatie vergrootte hij de voorstudie uit “En toen zag ik het. Ik dacht: dit moet het worden: alleen een gezicht, dat in een aantal fasen van een schreeuw naar stilte verloopt.”

www.stadsarchief.amsterdam.nl:
In augustus 2005 riepen het stadsdeel Oost/Watergraafsmeer en de familie en vrienden van Theo van Gogh kunstenaars op een monument te ontwerpen ter herinnering aan de vermoorde filmmaker en schrijver. Van Gogh was op 2 november 2004 door een moslimextremist vermoord in de Linnaeusstraat vanwege zijn provocerende uitspraken. Begin 2006 werd het ontwerp De Schreeuw van Jeroen Henneman uitgekozen.
Deze tekening is er een uit een reeks ontwerpen die Jeroen Henneman maakte voor De Schreeuw. Het ontwerp toont het gestileerde profiel van een hoofd, in een enkele lijn en in meerdere parallelle lijnen.
Het monument, uitgevoerd in roestvrij staal, werd ruim 4,5 meter hoog. De Schreeuw gaat over de vrijheid van meningsuiting, over schreeuwen, zwijgen, de mond gesnoerd worden. Aan de ene kant is mond van het profiel geopend in een schreeuw, aan de andere kant is hij gesloten. Het beeld herinnert ook aan de moord en, zoals Jeroen Henneman zei, “aan Theo van Gogh, die schreeuwt om genade”.
Het monument staat aan de rand van het Oosterpark, niet ver van de plek waar Theo van Gogh vermoord werd. Het werd op 19 maart 2007 onthuld door de zussen van Theo van Gogh, Jantine en Josien.

www.wiseguys-urban-art-projects.com:
Het gekozen ontwerp van Jeroen Henneman is helder en krachtig. Het is een profiel van Theo van Gogh. Aan de ene zijde is het gelaat achterover gebogen en verbeeldt het een schreeuw. Aan de tegenoverliggende zijde wordt een gesloten mond voorgesteld. De spanning tussen de schreeuw en de gesloten mond verbeeldt de complexiteit van het thema dat voor de kunstenaar een belangrijke aanleiding was voor het beeld: de vrijheid van meningsuiting. Het kunstwerk voegt zich goed in zijn omgeving, zonder provocerend aanwezig te zijn. Het beeld wordt ongeveer 4½ meter hoog en is van thermisch gestraald roestvrij staal. Het beeld is gefinancierd door het Amsterdams Fonds voor de Kunst, stadsdeel Oost en de Gemeente Amsterdam.

www.wikipedia.org:
De Schreeuw is een monument ter nagedachtenis aan regisseur, televisiemaker, columnist en opiniemaker Theo van Gogh. Het monument staat aan de rand van het Oosterpark in Amsterdam, dicht bij de plaats waar Van Gogh op 2 november 2004 door Mohammed Bouyeri werd vermoord. Het monument is ontworpen door Jeroen Henneman.

Translation:
www.buitenbeeldinbeeld.nl:
the image commemorates the filmmaker and columnist Theo van Gogh. It depicts the profile of Van Gogh, in a closed mouth about 6 frames in a silent scream. It is intended as a symbol of freedom of expression. Van Gogh was murdered in november 2004 by a Muslim extremist in the Linnaeusstraat, steps away from the Oosterpark, the place where the image is.
the assignment was to design an image around the theme cactus: the work of art had to ' Tickle '. Hailey: "with a cactus do you do Theo insufficient law, that excite was but a small detail of him." The first image that the sculptor came in mind was an angel that silencing of Theo van Gogh. Freedom of expression had to be at the heart of the monument was made Henneman. Another idea that he worked out was a achterovervallende figure who clings to his bike. There was a achterovervallend figure, displayed in clean lines with both at the bottom as the top a face. For a presentation he greatly enhanced the sighting study from "and then I saw it. I thought, this should be: only a face, that in a number of phases of a cry to silence expires. "

www.stadsarchief.amsterdam.nl:
In August 2005 called the Oost/Watergraafsmeer and the family and friends of Theo van Gogh artists to design on a monument in memory of the murdered filmmaker and writer. Van Gogh was murdered by a Muslim extremist on november 2, 2004 in the Linnaeusstraat because of his provocative statements. In early 2006 the design was the cry of Jeroen Henneman picked out.
this drawing is one of a series of designs that Jeroen Henneman made for the shout. The design shows the stylized profile of a head, in a single line and in several parallel lines.
the monument, made of stainless steel, was over 4.5 meters high. The cry is about freedom of expression, about shouting, stop, are silenced. On the one hand, mouth open in a scream of the profile, on the other hand he is closed. The image also recalls the murder and, as Jeroen Henneman said, "to Theo van Gogh, who screams for mercy".
the monument stands on the edge of the Oosterpark, not far from the spot where Theo van Gogh was murdered. On 19 March 2007 it was revealed by the Sisters of Theo van Gogh, Jantine and Josien.

www.wiseguys-urban-art-projects.com:
the chosen design by Jeroen Henneman is clear and powerful. It is a profile of Theo van Gogh. On one side is the face depicts the curved backwards and a shout. On the opposite side is a closed mouth suggested. The tension between the scream and the closed mouth depicts the complexity of the theme for the artist an important gave rise to the image: the freedom of expression. The artwork adds itself well in its environment, without provocative to be present. The image is about 4 ½ feet tall and is of thermal blasted stainless steel. The image is funded by the Amsterdam Fund for the arts, Oost and the city of Amsterdam.

www.wikipedia.org:
the scream is a monument in memory of Director, broadcaster, columnist and opinion maker Theo van Gogh. The monument is located on the edge of the Oosterpark in Amsterdam, close to the place where Van Gogh was murdered on november 2, 2004 by Mohammed Bouyeri. The monument was designed by Jeroen Henneman.